Wednesday, May 6, 2009

Kulat

korang tau tak gambar apakah ini...
ya ini adalah sejenis kulat yang bernama trichoderma sp.
betul aku tak tipu....
kan aku dah cakap yang aku sekarang bertugas sebagai RA pensyarah aku...
so...
baru-baru ini aku ditugaskan untuk mencari maklumat pasal kulat ini...
ya kulat ini bakal digunakan sebagai biocontrol salah satu cara untuk memuliharakan alam sekitar...
ya kulat ini memang bagus...
tapi...
terdapat 32 spesies dalam keluarga trichoderma nih....
dan yang pensyarah aku mahukan hanya lima spesies...
T. viride
T. hamatum
T. koningii
T. harzanium
T. virens
untuk mengenalpasti kesemua kulat-kulat ini pemerhatian tajam perlu dilakukan dengan memerhatikan tumbesaran kulat ini selam seminggu...
dan yang membuat kan aku geram adalah...
perbezaan antara spesies nih adalah hampir-hampir tiada....
mengikut rujukan yang aku dapat...
beza cuma dapat diperhatikan pada warna, tumbesaran cabang, dan saiz kulat....
korang tau tak berapa besar kulat ini??
tak lebih dari 10 mikrometer....
serius juling mato den...
saperlah yang pandai-pandai bagi nama macam2 kat kulat nih....

3 comments:

Anonymous said...

Tu gambor dari SEM ke?...huhu..scanning eloctron

kamen55 said...

yup SEM...

sutra said...

hahahaha belajar lah jd macm sy tahun satu dulu.. tngok kulat yang kecik tu sampai yang besar depan mata pun x perasan...hahaha